Child and fresh carrot juice glass. Concept: healthy vegetable f

O dieta echilibrata pare sa insemne unele lucruri pentru unii oameni si altele pentru altii. Foarte multi parinti raman total confuzi din aceasta cauza. Pentru unii, o dieta echilibrata inseamna sa mananci mai multe fructe si legume, pentru altii inseamna sa mananci mancare “buna” si mai putin mancare “rea” sau care nu aduce atatea beneficii organismului. Iar pentru altii inseamna nutritia ideala care este putin probabil sa o atinga si pentru ca gandesc asa nu se mai obosesc.

Iar in cele din urma, multi copilasi nu au parte de aceasta dieta echilibrata pentru ca multi parinti nu prea stiu ce inseamna. Ceea ce ar trebui sa stie parintii referitor la aceasta dieta echilibrata este faptul cu cat este mai variata cu atat mai bine. Copilul care mananca o varietate de alimente dintr-o gama cat mai larga posibila este cu atat mai probabil sa aiba o dieta echilibrata nutritional.

Ce mananca copiii in ziua de azi? Imaginea nu este una incurajatoare. Sondajele arata ca in medie copiii nu au parte de o dieta balansata. Sondajele au aflat urmatoarele informatii:

  • mai mult de 80% dintre copii consuma multa paine alba, biscuiti, cartofi si batoane de ciocolata;
  • 2/3 dintre copii nu mananca legume verzi deloc;
  • in medie copiii mananca decat 2 portii de legume si fructe, dar necesarul de legume si fructe trebuie sa se regaseasca in 5 portii mici, iar 1/5 dintre copii nu mananca fructe deloc;
  • copiii mananca sare de doua ori mai mult decat ar fi indicat;
  • foarte multi copii mananca prea multe grasimi saturate si prea mult zahar;
  • foarte putini copii mananca peste sau ulei de peste;

Ce inseamna aceasta dieta echilibrata? Pentru a avea o idee cat mai clara, impartim farfuria in 3 parti:

  1.  O treime reprezinta fructe si legume;
  2. O treime cereale, paine, paste, orez si celelalte care fac parte din aceasta categorie;
  3. O treime proteine care pot fi luate din carne sau din substituirea acesteia si produsele care contin calciu.

Este evident foarte folositor si constructiv daca reusesti sa-l faci pe copilul tau sa inteleaga acest mod de a se uita la mancare. Nu trebuie sa-ti faci griji daca unele dintre mese nu sunt cele mai sanatoase sau perfect echilibrate. Important este ca pe termen lung sa respecti acest stil de viata.

Iti propun mai jos un ghid cu niste principii de baza care daca il respecti, esti pe drumul cel bun pentru o dieta echilibrata:

  • nu sari niciodata peste micul dejun, chiar daca te grabesti foarte tare;
  • 5 portii de legume si fructe zilnic;
  • incurajeaza-ti copilul sa se bucure de mancare si fa-i farfuria cat mai colorata;
  • alege gustarile sanatoase dintre mese pentru copilul tau;
  • nu-i oferi desertul drept mita, pentru ca poate intelege ca mancarea “rea” este pentru a-l rasplati si va dori sa manance mai des alimentele interzise;
  • incearca sa prajesti cat mai putin pentru a-l feri de grasimi in cantitati mari. Gatitul la aburi, coptul sau gratar sunt optiuni mai bune si mai sanatoase;
  • bauturile sunt foarte importante sa fie incluse in alimentatie. Sucurile dulci nu fac decat sa strice aceasta balanta. Opteaza pentru apa, sucuri naturale sau lapte/ substitut la lapte.

 

Facebook Comments